نقش‌آفرینی در بازارهای جهانی با ارائه رویکردهای جدید در هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر

130
0
بدون شک شاخص‌هایی که می‌تواند یک رویداد را در عرصه جهانی مطرح کند بیش از خود رویداد می‌توانند مورد اهمیت و توجه قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، امید مستوفی راد کارشناس حوزه صنایع‌دستی در یادداشتی نوشت: اگر نگاهی کلی به جشنواره‌های مطرح دنیا بیندازیم خواهیم دید که بخش زیادی از برنامه‌های جنبی به معرفی و نمایش سنت‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ‌های بومی مناطق اختصاص داده می‌شود که می‌تواند نمایش رنگ‌ها، طعم‌ها، آداب و شیوه‌های زندگی مردمان در گذشته و حال باشد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر که امسال از ۲۸ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود فرصتی است تا علاوه بر به نمایش گذاشتن استعداد، ذوق و هنر ایرانیان در عرصه جهانی، به بازگویی قصه‌ها، روایت‌ها، و پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران بپردازد و از این ره‌آورد، با بازگویی این روایت‌ها، پیوندهایی را برای حرکت در مسیر آینده شکل دهد.

تجربه ۷ سال برگزاری این جشنواره و یک سال به شکل بین‌المللی به ما یاد آوری می‌کند که هشتمین رویداد، یک گام اساسی دیگر در جهت توجه و تقویت بیشتر به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ما ایرانیان خواهد بود.

مشارکت تمام فعالان صنایع‌دستی در کشورهای صاحب این هنر- صنعت می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین پایه‌های یک جشنواره جهانی باشد  حتی اگر حضورشان به شکل غیر مستقیم و از راه ارتباطات اینترنتی صورت بگیرد که البته این اتفاق  در دور اول بین‌المللی شدن آن  تا اندازه‌ای محقق شد و قطعا در جشنواره هشتم  و در ادامه مسیر، این شاخص، ظهور و بروز بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گفته معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، امسال در جشنواره هشتم رسانه‌های گروهی به راحتی قادر خواهند بود به تجزیه و تحلیل و همینطور نقد سیاست‌های اتخاذ شده در نظام تصمیم‌گیری جشنواره مذکور بپردازند و این شفافیت قطعا بر اهمیت و کیفیت برگزاری آن خواهد افزود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره، فراهم کردن زمینه ظهور نظرات متفاوت در تمامی عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است که موجب هم‌گرایی و هم‌افزایی بین مدیران و بخش‌های خصوصی و فعالان این حوزه خواهد شد. تمامی افراد در این جشنواره با رعایت حقوق مساوی حضور خواهند داشت و در صورت تمایلشان به مشارکت در این رویداد، قطعا سهمشان را ولو با دریافت انگیزه  مضاعف برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی  دریافت خواهند کرد.

این موارد در کنار سایر مزیت‌های رقابتی و همینطور توجه به محیط زیست  و استفاده صحیح از منابع طبیعی در عرصه صنایع‌دستی، می‌تواند آینده این جشنواره را بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار دهد.

امید می‌رود که هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر بتواند سهم صنایع‌دستی را از آنچه شایسته و بایسته اوست با مدیریت در فرآیندها  و ضوابط ملی و جهانی، افزایش داده و در بازارهای بزرگ دنیا نقش‌آفرینی کند.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت