برگزاری جشنواره باعث دیده شدن صنایع دستی ایران می‌شود

71
0

داور هفتمین جشنواره سرو سیمین گفت: زندگی صنعتی و ماشینی باعث شده که ما صنایع دستی نقاط مختلف کشورمان را فراموش کنیم. برگزای جشنواره باعث می‌شود این صنایع دستی دوباره دیده شود.

به گزارش ستاد خبری‌ هفتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7)، یوسف صمدی بهرامی؛ مدرس دانشگاه هنر و داور جشنواره سرو سیمین، بیان کرد: جشنواره می‌تواند از هنرمندان صنایع دستی حمایت کند. هنرمندان بسیاری در روستاهای دورافتاده و در اقصی‌نقاط ایران کار می‌کنند و پیشینه هزاران ساله را نسل به نسل و سینه به سینه ادامه داده‌اند تا این آثار به جشنواره رسیده است.

وی افزود: زندگی صنعتی و ماشینی باعث شده که ما این صنایع دستی را فراموش کنیم. برگزاری جشنواره باعث می‌شود که این صنایع دستی دوباره دیده شود.

صمدی بهرامی گفت: ما به‌عنوان داور باید کارهایی را انتخاب کنیم که اصالت و شاخصه‌هایی داشته باشد. این هنرمندان به مردم معرفی شوند تا آثارشان دیده شود و مردم از این صنایع دستی استفاده کنند که اگر این اتفاق بیفتند، خبر خیلی خوبی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از هنرمندان در روستاهای دورافتاده هستند و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. به‌عنوان مثال هنرمندی در یکی از روستاهای بلوچستان سوزن‌دوزی می‌کند، ولی کسی این اثر هنری را نمی‌بیند.

وی بیان کرد: آثار صنایع دستی ایران در دنیا شناخته شده است. وزارت میراث فرهنگی وظیفه دارد که این هنرمندان را بشناسد و البته این اتفاق افتاده و آثاری از نقاط مختلف ایران در جشنواره دیده می‌شود. اثری که در این جشنواره انتخاب می‌شود و نشان ملی می‌گیرد، خالق آن اثر معرفی و دیده می‌شود و کارش وسعت پیدا می‌کند.

صمدی بهرامی افزود: آشنایی مردم با صنایع دستی باعث می‌شود مردم این هنرمندان را بشناسند. البته در برخی مواقع ایرادهایی در کار دیده می‌شود که با برگزاری نشست‌های تخصصی، ایرادهای کار را بیان و پیشنهاد می‌کنیم که هنرمند از چه موادی استفاده کند که اثرش کاربردی‌تر شده و بهتر دیده شود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران برگزار شد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت