مدیر کمیته دانشگاهی هفتمین جشنواره «سرو سیمین» مطرح کرد: «جایگاه ویژه ایران در زمینه صنایع دستی در دنیا»

28
0

مهدی محمدی بیان کرد: کشور ما با تنوع گسترده در حوزه صنایع دستی، جایگاه ویژه‌ای در این زمینه در دنیا دارد. 

به گزارش ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) مهدی محمدی، با اشاره به برنامه‌‌ها و اهداف کمیته دانشگاهی گفت: در راستای تصمیمات شورای سیاستگذاری و با هماهنگی دبیرخانه مرکزی، اقدامات لازم برای استفاده از ظرفیت دانشجویان و استادان در این جشنواره انجام شد و برای این منظور تعدادی از دانشجویان حوزه نقاشی در روز اختتامیه از هنرمندان شاغل در صنایع دستی تصویرگری خواهند کرد. 

رئیس کمیته دانشگاهی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر افزود: تعدادی دیگر از دانشجویان به کمیته اجرایی جشنواره معرفی شدند تا در این فضا حضور داشته باشند. همچنین در مورد همکاری و استفاده از ظرفیت دانشجویان صنایع دستی در بخش‌های جانبی هم اقداماتی صورت گرفته است. 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در دنیا، گفت: ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است. به‌طوری که کشور ما را در صدر کشورهایی که دارای صنایع دستی برجسته هستند، قرار داده است. 

محمدی اظهار کرد: کشور ما با تنوع گسترده صنایع دستی، جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی دنیا دارد. همچنین با گذشته تاریخی و قدمت بسیار طولانی ایران در حوزه فرهنگ، توانسته‌ایم جایگاهی رفیع را در دنیا به خود اختصاص دهیم. این مسیر با کمک خلاقیت و مهارت گسترده صنعتگران این حوزه میسر شده است تا بتوانیم بهعنوان یکی از سه قطب هنرهای سنتی و صنایع دستی دنیا شناخته شویم.

وی درباره تأثیر جشنواره سرو سیمین در معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی در منطقه و جهان، افزود: یکی از امتیازات مهم هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، برگزاری آن در قالب بینالمللی است که به توصیه و تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده است. البته تلاش‌های گسترده‌ در بخش‌های مختلف جشنواره و تدبیر مناسبی که به‌کار گرفته شده، سبب معرفی بیشتر صنایع دستی ایران در دنیا خواهد شد. تاکنون علیرغم تنوع، گستردگی و ویژگی‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، اقدامات لازم برای معرفی آن در سطح جهانی انجام نشده بود. این جشنواره میتواند گام اول در این زمینه باشد. البته این امر به تنهایی  کفایت نمی‌کند، ولی می‌تواند شروع خوبی برای حضور گسترده‌تر ما در سطح جهانی باشد. 

رئیس کمیته دانشگاهی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر همچنین گفت: علیرغم اینکه ما در حوزه صنایع دستی در فرایند تولید مشکلی نداریم، ولی به واسطه عدم تبلیغات مناسب، متاسفانه نتوانستیم آن جایگاهی را که شایسته صنایع دستی ایران است به‌دست بیاوریم. باید تبلیغات بین‌المللی و معرفی صنایع دستی ایران با امکانات حرفه‌ای و بهویژه ظرفیت‌های فضای مجازی را مدنظر داشته باشیم. این جشنواره به‌عنوان گام نخست، گامی درست و حیاتی است که امیدوارم به ما کمک کند تا بتوانیم جایگاهی را که شایسته است، به‌دست بیاوریم. باید این فرایند مداوم و به‌صورت کامل‌تری انجام شود تا به جایگاه شایسته صنایع دستی در دنیا برسیم. 

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت