نقاشی پشت شیشه قدمتی 600 ساله دارد

43
0

رئیس افتخاری هشتمین روز جشنواره سرو سیمین گفت: نقاشی پشت شیشه قدمتی 600 ساله دارد. من هم همواره خورشید را در آثارم به تصویر کشیده‌ام، زیرا خورشید مظهر زندگی است.

به گزارش ستاد خبریهفتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7)، مرتضی آقا قاسمی؛ رئیس افتخاری هشتمین روز جشنواره، بیان کرد: 65 ساله هستم و فعالیت حرفه‌ای من در حوزه نقاشی پشت شیشه است. هنر نقاشی پشت شیشه، قدمت و پیشینه 500 تا 600 ساله دارد.

وی افزود: تابلوهایی از هنر نقاشی پشت شیشه با کشتی از ایتالیا به ایران آمده است. اولین ایرانی که در زمینه این هنر کار کرده، میرزا باقر کاشی‌کار بود. نزدیک دو هزار نقاشی پشت شیشه در ایران از شیراز، تبریز و رشت داریم.

آقا قاسمی ادامه داد: دوست دارم این هنر همواره زنده و پویا باشد. هنر عشق من است و من در نقاشی پشت شیشه خیال‌نگاری می‌کنم و هیچ‌گاه در این حوزه هنری کپی‌کاری نکرده‌ام.  تابلوهایی مربوط به داستان یوسف و زلیخا، گیسو و گودرز و حضرت سلیمان وهدهد را خیال‌نگاری کرده و از آن‌ها نقاشی پشت شیشه کشیده‌ام که اروپایی‌ها به تابلوهای من توجه می‌کنند.

این هنرمند گفت: امروز به جشنواره آمدم تا به جوانان بگویم این هنر را دنبال کنند. هنر ویترای سال 48 به ایران آمد، اما قدمت و پیشینه آن 600 ساله است.

وی بیان کرد: آهو همواره در تابلوهای فرشچیان بوده و من هم همواره خورشید را در آثارم به تصویر کشیده‌ام، زیرا خورشید مظهر زندگی است. آرزو دارم که جوانان این میراث را زنده نگه دارند و آن را از بین نبرند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت