اهدای تابلو «همبستگی ملی» به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

63
0

فردین صادق ایوبی، هنرمند برجسته حوزه هنرهای تجسمی، همزمان با افتتاح هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، تابلو نقاشی «همبستگی ملی» را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهدا می‌کند.

به گزارش ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7)، فردین صادق ایوبی؛ هنرمند برجسته حوزه هنرهای تجسمی درباره تابلو «همبستگی ملی»، گفت: حدود هفت ماه روی این اثر کار کردم. معتقدم کاری که برای مردم است و از دل برآمده، بهتر است تقدیم مردم شود. نمادهایی از فرهنگ ایرانی در این اثر استفاده شده که در طول تاریخ برای ما شناخته شده است؛ از جام مارلیک تا آثاری که در کوه خواجه در سیستان به‌دست آمده است. همچنین اِلمان‌هایی از دیگر اقوام  ایرانی، لباس‌های بومی و محلی و… در کنار هم دست به دست هم دادند و این تابلو خلق شد.

وی درباره ضرورت خلق این اثر بیان کرد: ضرورت شکل‌گیری چنین اثری همواره دغدغه زندگی هنری من بوده است. وحدت اقوام ایرانی در ادوار تاریخی در کنار هم، خویشاوندان فرهنگی که از هم آموخته و به زندگی مشترک‌شان، عشق، دلسوزی و احترام متقابل آموخته‌اند، سرزمینی سرشار از شگفتی، زیبایی، خرد، دانایی و… سیری که من در این اثر داشته‌ام مبتنی بر خودآگاهی تاریخی به معنای بررسی و پرسش از ماهیت تفکر از ابتدای شکل‌گیری آن در ازمنه تاریخی تا زمان حال بوده است. عناصر بصری موجود در اثر، برگرفته از همین ملاک خدامداری است، چراکه شرک و پاگانیسم در هیچ دوری از ادوار تاریخی در ایران سابقه نداشت.

نقاش برگزیده‌ سومین نمایشگاه دوسالانه‌ نقاشان ایران، افزود: وقتی که خصوصیات تاریخی و فرهنگی ملتی فاقد تفکر شود آنچه می‌ماند، تظاهر فرهنگی است. چنین فرهنگی قادر به ایجاد وحدت ذاتی در شئونات خویش نیست و زمینه برای فرهنگ‌های سنکرتیک واخنلاطی فرا می‌رسد. در مواجهه با وضع موجود جهان معاصر که خرمن همه فرهنگ‌ها را می‌کوبد و می‌روبد، تنها قرارگاه‌های تذکر و تفکر ماست که تکیه گاه مطمئنی است، چراکه بر خلاف نظریه جهانی‌سازی و دهکده جهانی تنها راه ورود به این فرهنگ، فرهنگ ملی است نه پشت کردن به آن و نادیده گرفتن ماثورات تاریخی.

صادق ایوبی گفت: این تابلو در ابعاد 2 متر و 20 سانتیمتر در 3 متر با تکنیک رنگ روغن و کمپوزیسیون مبتنی بر دایره، طراحی شده است. تمام اقوام ایرانی در کنار هم با تمام جلوه‌های زیبایی شناختی تیپ و لباس‌های محلی و اندوهی هستی شناسانه بر مزار شهیدی که فرزندان تمام اقوام ایرانی است در این تابلو جای داده شده‌اند.

خالق تابلوی «همبستگی ملی» در پایان اظهار کرد: قسمت بالای تابلو نیم هلال است که متاثر از معماری ایرانی اسلامی است و تمنای گذر از متافیزیک جدید و گشایش به سوی تعالی است.  در مرکز بالای تابلو شمسه ایرانی اسلامی و درون فرمی که نشان از کثرت در وحدت و وحدت در کثرت است دو دایره سیاه و طلایی که جلوه ای از عدم و وجود و ذات احدیت است روی سینه شهید پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد و چهره شهید در آرامشی ابدی است.

فردین صادق ایوبی، نقاش، نویسنده و هنرمند معروف ایرانی که در سال 1331، در شهر سنندج متولد شد. پس از پایان دوران متوسطه، وارد دانشسرای هنر شد و پس از فارغ‌التحصیلی، به‌طور حرفه‌ای به نقاشی روی آورد. برخی فعالیت‌ها و افتخارات فردین صادق‌ایوبی عبارتند از: برگزاری بیش از 40 نمایشگاه انفرادی و جمعی در عرصه‌های داخلی و خارجی، نقاش برگزیده‌ی فستیوال بین‌المللی نقاشان جهان (1997 میلادی، دهلی نو، هندوستان)، نقاش برگزیده‌ی سومین نمایشگاه دوسالانه‌ی نقاشان ایران. وی همچنین نویسنده‌ بیش از 50 مقاله‌ی فرهنگی است که در نشریات کشوری، محلی و کردستان عراق به‌چاپ رسیده‌اند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران برگزار خواهد شد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت