ایسنا - اختتامیه جشنواره صنایع دستی فجر برگزار شد/ سروهای سیمین در دست هنرمندان ایرانی و خارجی

70
0

«امروز غرب می خواهد یکسان سازی را تحمیل کند و بدون تردید هنرهای سنتی و صنایع دستی بهترین محور برای فرهنگ های ملی دنیاست که می تواند و باید در مقابل یکسان سازی تحمیلی بایستد.»

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی و هنرهای سنتی فجر عصر امروز ـ سه شنبه ـ اول اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و جملات بالا بخشی از سخنان ضرغامی در جمع فعالان و هنرمندان این عرصه بود.

در این مراسم که با معرفی برگزیدگانی از کشور ایران و همچنین کشورهای خارجی همراه بود، سیدعزت الله ضرغامی(وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، علی دارابی ( قائم‌مقام ضرغامی)، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، حسن مسلمی نایینی (رییس جهاددانشگاهی)، سعد القدومی (رییس شورای جهانی صنایع دستی) و مریم جلالی (معاون صنایع دستی) حضور داشتند.

این مراسم با نمایش ویدیویی از آنچه که در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنر های سنتی گذشت، آغاز شد. 

صنایع دستی دست به زانوی خود زد و قد علم کرد

در ابتدای این برنامه مریم جلالی، معاون صنایع دستی سخنرانی کرد. او گفت: سالی از بهمن تا بهمن گذشت و بار دیگر همین‌جا با یکدیگر و با تاکید بر توجه و تمرکز بیشتر بر فعالیت بانوان پیش‌رو و مادران سرنوشت ساز هم پیمان شدیم. امروز در ساحت سرو سیمین ٨ با شعار «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی» در خدمت شما هستیم.

او ادامه داد: به پشتوانه روشنگری‌های جناب آقای ضرغامی صنایع‌دستی در ادبیات گفتمانی سیاستگذاران مطرح شده و در هیات دولت در حال حاضر به‌عنوان یک گفتمان مطرح و زبان‌زد شده است. این اتفاق مهم به خاطر تلاش‌ها و نگاه پدرانه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. از سرکار خانم خزعلی سپاسگزارم و خرسندم‌ که بگویم امروز از مرز توصیف ظرفیت‌ها و تجلیلِ صرف داشته‌ها، عبور کردیم و به کارکرد رسیدیم. تقویت زیست بوم صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه نیز حاصل همین توجه بود. تلاش و تکاپویی که استان به استان انجام شد.

معاون صنایع دستی اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که ایرانی، زیباساز و زیباپسند است اما این زیبایی باید ارزش‌آفرین شود و در اسناد بالادستی سهم بگیرد. تدوین سند ملی صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از این رهگذر شکل گرفت. جناب دکتر خسروپناه در این زمینه مدیون غیرت حضرت عالی هستیم.

جلالی گفت: جشنواره هشتم از فردای جشنواره هفتم آغاز شد. همکاران من در ٣١ استان همراه با صنعتگران در تلاش بودند و در ٩ نمایشگاه داخلی و خارجی ظرفیت‌های صنایع دستی را به نمایش گذاشتند. صنایع دستی دست به زانوی خود زد و قد علم کرد. در میان ظرفیت‌های داخلی حاضر شد. اقتصاد خلاق و نوآوری در گروی انجام همین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
این مقام مسوول در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: این بزنگاه تحولی است که مهندس ضرغامی برای ما تعیین کردند.

جلالی در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: جشنواره فقط در تهران نبود بلکه در ۹ نمایشگاه منطقه‌ای ظرفیت‌های صنایع‌دستی ایران به نمایش گذاشته شد. ضمن این که تمام پایگاه‌های ملی و جهانی در اختیار صنایع‌دستی قرار گرفت و معاونت گردشگری نیز به حضور و وجود صنایع‌دستی در مراکز گردشگری توجه جدی دارد.

او همچنین به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های داخلی که سه هفته قبل در محل حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، اشاره کرد و افزود: از نگاه پدرانه مقام‌معظم رهبری به صنایع‌دستی کمال تشکر را دارم که در کنار نفت و پتروشیمی صنایع‌دستی را نشاندند و به این حوزه اهمیت دادند.

او افزود: جشنواره‌ امسال برای هشتمین بار برگزار شد و اتفاقات بسیار خوبی نیز در این دوره از جشنواره روی داد و بخش هنر در حرم از مهمترین برنامه‌های این دوره از جشنواره بود.

جلالی گفت: دختران و پسران نسل نو، درود بر شما. صنایع دستی ارجاع به گذشته نیست و پیشران به سمت آینده است و در این مسیر دانش آموزان آمدند تا خلق کنند و بیافرینند. 

او در همین رابطه گفت: بعد از انتشار فراخوان، ١٣ هزار اثر دریافت کردیم و هنرمندان ٣٨ کشور اعلام آمادگی کردند. بر این اساس صنایع دستی حلقه اتصال جهانی شد.

او ادامه داد: ایران در صدر فهرست شهرهای جهانی قرار گرفت. بر همین اساس بار دیگر به جهان یادآوری می‌شود که خانواده ایرانی در تمام لحظات زندگی‌اش فرهنگ خود را بازتولید می‌کند.

جلالی تاکید کرد: خانواده صنایع دستی تضمین اقتصاد هویت بنیان و گام دوم انقلاب اسلامی است.

معاون صنایع دستی گفت: هنرمندان ما همه قول خواهند داد که بتوانیم با همین دست ها اقتصاد را تا آخرین لحظه پیش ببریم. 

جلالی گفت: ما از برج آزادی شروع کردیم که نماد هنر ایرانی و اسلامی کم ندارد؛ همچنین اذعان و اعلام می‌کنیم که این دست‌های پیر و جوان، این چشم‌ها از زن و مرد در هر خانه ارزش بیافرینند. از دل و دیده گرامی‌تر، دست است! دست‌ها را بسپاریم به کار.

بیشترین تنوع صنایع دستی در ایران است

در ادامه حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سخنرانی و اظهار کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور ایران بسیار متنوع است. در یونسکو تعداد فراوانی از صنایع دستی را ثبت کردند اما بیشترین تنوع صنایع دستی در کشور عزیز ما ایران است. ٢٩۵ نوع صنایع دستی در شهرهای ایران تولید می‌شود. شاید مهمانان خارجی ما بیشتر اصفهان و شیراز و... را شنیده باشند اما در روستاهای استان‌های کشور نیز صنایع دستی تولید می شود.

او گفت: در بوشهر روستایی هست به اسم بوحیری که با پشم شتر لباس و عبا تولید می‌کنند. گلیم بافی، فرش، سفال، چوب، ملیله دوزی، حصیربافی و ده‌ها نوع دیگر از صنایع دستی در شهرها و روستاهای ایران تولید می‌شود. عمده آنان با انگشتان پربرکت زنان حکمت بنیان ایران زمین است که در کنار مادری صنایع دستی تولید می‌کنند.

او گفت: حکمت و خلقت دو ویژگی مهم صنایع‌دستی در ایران است. صنایع دستی ما صرفا تزیینی نیست؛ کاربردی است. بعضی از صنایع دستی ما نیازهای مادی و برخی روحمان را صفا می‌دهد. حکمت و کار حکمت بنیان صفای روح می دهد. 

خسروپناه ادامه داد: ویژگی دوم آن خلقت است. خدا تجلی خلقت را به بشر نیز داده است و صنایع دستی مظهر تجلی خلقت الهی است که به اذن خدا ایجاد می شود. خلقتی که به دست هنرمند صنایع دستی انجام می شود به اذن الله است. بر همین اساس این هنر دستی همراه با عبودیت بندگان است.

در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی، سعد القدومی، رییس شورای جهانی صنایع دستی اظهار کرد: مقامات عالی رتبه حاضر در نشست، شهروندان و هنرمندان از سوی شورای عالی صنایع دستی مراتب قدردانی خود را به دلیل تحقق بی وقفه این رویداد اعلام می کنم.

او گفت: صنایع دستی که آینه دستاوردهای هر جامعه است سزاوار حفاظت به عنوان گنجینه ای ارزشمند است. از همین رو پرورش صنعتگران و هنرمندان و حفظ و احیاء صنایع دستی را بخشی از میراث فرهنگی بشری می دانیم. این رویداد فرصتی را فراهم می کند که با تاریخچه و گنجینه هر کشوری روبه رو شویم و پیوندهای فرهنگی مشابه و متمایز خود را درک کنیم.

او ادامه داد: این جشنواره تنوع فرهنگی و کثرت فرهنگ ها را به نمایش گذاشت. ارتباط ما موضوع جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است. همکاری بسیار خوبی بین شورای جهانی صنایع‌دستی و ایران وجود دارد به گونه‌ای که این همکاری‌ها باعث شده تا شاهد ثبت ۱۴ شهر و دو روستای جهانی صنایع‌دستی در ایران باشیم. ضمن اینکه دریافت گواهینامه مهر اصالت توسط هنرمندان ایرانی نیز  به دنبال همین همکاری‌ها است.

القدومی به نقش اثرگذار اساتید دانشگاه بر صنایع دستی اشاره کرد و از چند تن از این افراد نام برد. اساتیدی همچون محمدتقی عاشوری، مهدی محمدی و … .

رییس شورای جهانی صنایع دستی در پایان گفت: بار دیگر احساسات من برانگیخته شد که ای کاش مادر من رییس پیشین شورای جهانی صنایع دستی می توانست اینجا حضور داشته باشد. از همه شما برای شرکت در این جشنواره تشکر می کنم.

صنایع دستی می تواند در مقابل یکسان سازی بایستد

سخنرانی سیدعزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ بخش دیگری از آیین پایانی سرو سیمین ۸ را شامل می شد؛ او در ابتدا از همه فعالان صنایع دستی و بخش خصوصی که در تولید، عرضه و صادرات نقش مهمی دارند سپاسگزاری کرد.

ضرغامی ضمن سپاسگزاری از دست اندرکاران برگزاری رویداد سرو سیمین ۸، اظهار کرد: از مهمانان خارجی که از ۱۷ کشور آمدند نیز تشکر می کنم. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به فعالیت های هنری فهیمه میرزایی ( هنرمند روشندل) و همچنین زهرا علیان (هنرمند توانیاب) از آنها تقدیر و تشکر کرد و گفت: این معجزه صنایع دستی است. آقای اندراس نماینده مجارستان یک حرف خوبی زد و گفت صنایع دستی رنگین کمان هنر جهانی است که مردم دنیا را به هم وصل می کند. من به او قول دادم که تعریف او را یادآوری کنم. زمانی کمونیست ها به دنبال یکسان سازی تحمیلی بودند و به نتیجه نرسیدند؛ امروز غرب می خواهد یکسان سازی را تحمیل کند و بدون تردید هنرهای سنتی و صنایع دستی بهترین محور برای فرهنگ های ملی دنیاست که می تواند و باید در مقابل یکسان سازی تحمیلی بایستد. 

ضرغامی تاکید کرد: کاری که هنرمندان صنایع دستی انجام می دهند بسیار مهم و بزرگ است. 

او ادامه داد: خوشحالیم که این جشنواره زمینه ای را فراهم کرده که فعالان صنایع دستی را از سرتاسر دنیا دور یکدیگر جمع کند تا اثرات آن شامل حال همه مردم دنیا شود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت