مدیر کمیته ارتباطات بین‌المللی هفتمین جشنواره سرو سیمین: «ظرفیت‌های ایران در زمینه هنرهای سنتی را به جهانیان بشناسانیم»

20
0

محمد قاسمی گفت: باید ظرفیت‌های ایران را در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی به جهانیان بشناسانیم که تا حدودی با برگزاری چنین رویدادها و جشنواره‌هایی، بر جایگاه ایران در منطقه و جهان صحه گذاشتیم.

محمد قاسمی در گفت‌وگو با ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7)، بیان کرد: کمیته ارتباطات بین‌المللی در راستای اهداف کلان جشنواره حرکت می‌کند. هدف این جشنواره، جلب توجه هنرمندان و هنردوستان جهان به ماهیت صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران است تا از طریق نمایش این محصولات، باب تعاملات با دیگر کشورها باز شود.

مدیر کمیته ارتباطات بین‌المللی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر، افزود: از سوی دیگر بر آن هستیم تا ظرفیت‌های ایران را در صنایع دستی و هنرهای سنتی به جهانیان بشناسانیم که تا حدودی با برگزاری این رویدادها و جشنواره‌ها بر جایگاه ایران در منطقه و جهان صحه گذاشتیم. برنامه ما این است که آثاری را در معرض نمایش قرار دهیم تا از بین آنها آثار برتر انتخاب شوند. این انگیزه‌ای است برای کشورهای دیگر که در این جشنواره حضور پیدا کنند. البته انتظار داریم بخش بین‌المللی جشنواره در دوره‌های بعدی با اقبال بیشتری هم روبه‌رو شود.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها و رویدادهایی از این‌دست، یکی از راه‌ها و سازوکارهای معرفی صنایع دستی به جهان است، گفت: در این جشنواره نیم‌نگاهی هم به آموزش داریم. می‌توانیم دعوت از داوران خارجی برای این جشنواره را تبدیل به فرصت برتر کنیم تا فرصت‌های مختلف را برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرا کنیم.

قاسمی با اشاره به جایگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در دنیا، عنوان کرد: جایگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در دنیا بر کسی پوشیده نیست. این محصولات در دنیا جایگاه برتر و بالایی را به خود اختصاص داده است. بخش زیادی از رشته‌های شناخته شده در هنرهای سنتی و صنایع دستی متعلق به ایران است و این نشان می‌دهد که ایران در جایگاه برتر و تراز اول در دنیا قرار دارد.

مدیر کمیته ارتباطات بین‌المللی هفتمین جشنواره سرو سیمین، درباره تاثیر این جشنواره در معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی در منطقه و جهان،‌ گفت: جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادها به‌عنوان یک بستر تعامل عمل می‌کنند و خاصیت این رخدادها این است که چهره به چهره برگزار می‌شود. در این رویدادها مشخصا بین هنرمند با هنرمند و بین هنرمند با مخاطب عام ارتباط برقرار می‌شود.  وقتی یک هنرمند سنگاپوری، هندی، کویتی، عمانی و… در این جشنواره شرکت می‌کند، قطعا با هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران نیز آشنا می‌شود، ارتباط رودرو می‌گیرد و داشته‌هایی را با دیگران مبادله می‌کند. حتما در خاطرات و سفرنامه‌هایی که دارند از این آثار یاد می‌کنند یا عکس‌هایی را در فضای مجازی در معرض دید همگان قرار می‌دهند و این آثار نشر و بازنشر می‌شوند. امسال هنرمندانی از آسیا و اقیانوسیه در این جشنواره حضور خواهند داشت، ولی امیدواریم در دوره‌های بعد از این حد فراتر برود و برآیند کار دوچندان شود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت