نهمین جشنواره بینالمللی فجر صنایع دستی (سرو سیمین)
نهمین دورۀ جشنوارۀ بینالمللی سرو سیمین با پشتوانۀ تجربیات ارزشمند دورههای پیشین و با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در سطح جهانی، طراحی و اجرا میشود. این دوره از جشنواره، بر مبنای دستاوردهای دوره هشتم که در کنار موفقیتهای چشمگیر، تجربیات تازهای را نیز برای برگزارکنندگان به همراه داشت، برنامهریزی شده است.
دورۀ هشتم از چند جنبه حائز اهمیت بود که برخی از آنها همچنان در جشنوارۀ نهم ادامه خواهند یافت. نخست آنکه دورۀ قبلی بهعنوان یکی از شاخصترین رویدادهای بینالمللی در عرصۀ صنایع دستی، با استقبال هنرمندان داخلی و خارجی همراه بود و توانست جایگاه این جشنواره را بهعنوان پُل ارتباطی میان هنرمندان ایرانی و جهانی تقویت کند. در جشنوارۀ نهم نیز، حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف و نمایش آثار برجسته از فرهنگهای گوناگون، این بُعد بینالمللی را گسترش خواهد داد.
در دورۀ هشتم، انتقال محل برگزاری از موزۀ ملی ایران به برج آزادی تهران نقطه عطفی بود که چالشهای اجرایی و لجستیکی خاصی را ایجاد کرد. این تصمیم، با هدف توسعه و گسترش دسترسی به مخاطبان بیشتر اتخاذ شد و زمینهساز تغییرات ساختاری در نحوۀ برگزاری جشنواره گردید. در جشنوارۀ نهم نیز، این نگاه توسعهمحور با برنامهریزی برای برگزاری در مکانی که ظرفیت بالاتری برای نمایش آثار و جذب مخاطب داشته باشد، دنبال میشود.
از دیگر نکات برجستۀ دورۀ هشتم، توجه به جنبههای مفهومی و فرهنگی بود که امسال در جشنوارۀ نهم با طراحی بخش «وفاق» ادامه مییابد. شعار دوره نهم، بهخوبی روح کلی جشنواره را منعکس میکند و در طراحی بخشهای مختلف آن نیز تجلی یافته است. در این دوره، بخش «وفاق» با تمرکز بر وحدت و همبستگی اقوام ایرانی، به نمایش آثاری اختصاص دارد که پیوندهای عمیق فرهنگی میان این اقوام را به تصویر میکشند. الهامگرفته از مفهوم دولت وفاق ملی، این بخش نه تنها گوناگونی فرهنگی ایران را به عنوان یک ارزش برجسته میکند، بلکه بر اهمیت اتحاد و همبستگی در تقویت هویت ملی تأکید دارد. این نگاه، در کنار توجه به نسل جوان و نوآوریهای آنان، بستری برای حفظ میراث و معرفی تنوع فرهنگی ایران در سطح جهانی فراهم میآورد.
بخشهایی همچون «رویش دوبارۀ سرو» برای تجلیل از خانوادههایی که هنرهای دستی را نسل به نسل حفظ کردهاند، و «ترنج سیمین» برای تقدیر از زنان کارآفرین، که در دورههای پیشین موفقیت چشمگیری داشتند، در این دوره نیز ادامه خواهند یافت و مخاطبان بیشتری را جذب خواهند کرد. علاوه بر این، بخش «همای هنر» به تجلیل از چهرههای ماندگار و اساتیدی اختصاص دارد که نقش مهمی در توسعه و انتقال هنرهای دستی داشتهاند.
در جشنوارۀ نهم، توجه ویژهای به نسل جوان و هنرمندان کمتر شناختهشده شده است تا بستر مناسبی برای شناسایی و معرفی استعدادهای نوظهور فراهم شود. بخش «نشان فردا» به هنرمندان جوان اختصاص دارد که با آثار خلاقانه و ایدههای نوین خود نمایانگر آیندهای روشن برای هنرهای سنتی و صنایع دستی هستند. همچنین، بخش «نقشآفرین نوین» به هنرمندانی تعلق دارد که با وجود کمتر شناختهشدن در عرصۀ عمومی، آثاری ارزشمند و بدیع خلق کردهاند و شایستۀ دیدهشدن در سطح ملی و بینالمللی هستند. این دو بخش نشاندهندۀ رویکرد جشنواره در پرورش نسل جدیدی از هنرمندان و تأکید بر اهمیت نوآوری و خلاقیت در حفظ و تداوم میراث فرهنگی ایران است.
جشنوارۀ امسال با بخش «جایزۀ نگاه مخاطب» نیز فرصتی فراهم میکند تا آثار از نگاه مردمی نیز مورد ارزیابی قرار گیرند و نظرات مخاطبان در انتخاب آثار برتر اثرگذار باشد. این بخش، در کنار تأکید بر اهمیت نوآوری، اصالت، و مشارکت مردمی، نشاندهندۀ نقش جشنواره در تقویت تعامل بین نسلها و ارزشگذاری بر فرهنگ و هنر ملی است.
جشنوارۀ نهم، با تأکید بر ارتقای جنبههای بینالمللی، حفظ اصالتهای فرهنگی، و ایجاد بستری برای نوآوری و خلاقیت، گامی بلند در جهت معرفی صنایع دستی ایران به جهان برداشته و فرصتی را فراهم میکند تا این میراث هنری به بهترین شکل ممکن در سطح جهانی معرفی شود.